Wikipedia

Search results

Thursday, July 29, 2021

Cluster & Multitude

"On me Pense donc Je Suis"

Thursday, July 29

"While each soul, each person may have the right to their own opinion and their own activity, they should not only say so but act in such a way; knowing that each soul is destined to return to the Source." 

(ECRL 987-2)

  • せんせい • (-sensei) 
  • 先生: title used after the name of teachers, doctors, lawyers, or certain other professionals
  • 師傅 ㄕ ˙ㄈㄨ, ㄕ ㄈㄨˋ
  • श्री • (śrī) from Proto-Indo-Iranian *ćriHrás. Compare Avestan‎ (srīra). Related to Sanskrit श्रील* (śrīlá)
  1. light, lustre, radiance, splendour, glory, beauty, grace, loveliness
  2. prosperity, welfare, good fortune, success, auspiciousness, wealth, treasure, riches
  3. symbol or insignia of royalty
honorific prefix appended to certain names to mean "sacred" or "holy"
        e.g. श्रीदुर्गा (śrī-durgā), श्रीराम (śrī-rāma)
used as a respectful title (like "Reverend") to the names of eminent persons as well as of celebrated works and sacred objects
        e.g. श्रीजयदेव (śrī-jayadeva)

* Śrīla (श्रील).—a.
1) Rich, wealthy.
2) Fortunate, prosperous.
3) Beautiful.
4) Famous, celebrated.

शांगरी ला Sh[ang]ri-la (गुप्त जगह gupt jagah)
  • Shangri-La, imaginary land depicted in the novel Lost Horizon (1933) by James Hilton
  • Shangri-La, a remote beautiful imaginary place where life approaches perfection : UTOPIA

8/8'88
19880808 (33/42〜VI)
The "August 8 Cluster" (sometimes referred as the "8/8 cluster") is a cluster of eight sensates that were born on the same month and day.

"I’m just like Anne Frank — like Indiana Jones
And them British bad boys the Rolling Stones
I go right to the edge — I go right to the end
I go right where all things lost - are made good again
I sing the songs of experience like William Blake
I have no apologies to make
Everything’s flowin’ all at the same time
I live on the boulevard of crime*
I drive fast cars and I eat fast foods . . . I contain multitudes"

— Bob Dylan, I contain multitudes, Rough and Rowdy Ways (2020)
The title of the song is taken from Section 51 of the poem "Song of Myself" by Walt Whitman, "I am large, I contain multitudes." (Section 51)

« Boulevard du crime » est le surnom donné au XIXème siècle au boulevard du Temple à Paris, sur lequel se trouvaient plusieurs théâtres mélodramatiques dans lesquels étaient fréquemment représentés des faits divers, assassinats et vols. Les Enfants du paradis, film français réalisé par Marcel Carné d'après un scénario de Jacques Prévert, sorti en mars 1945.
Vue générale des théâtres du boulevard du Temple en 1862

Song of Myself, 51 Walt Whitman - 1819-1892 The past and present wilt—I have fill'd them, emptied them. And proceed to fill my next fold of the future. Listener up there! what have you to confide to me? Look in my face while I snuff the sidle of evening, (Talk honestly, no one else hears you, and I stay only a minute longer.) Do I contradict myself? Very well then I contradict myself, (I am large, I contain multitudes.) I concentrate toward them that are nigh, I wait on the door-slab. Who has done his day's work? who will soonest be through with his supper? Who wishes to walk with me? Will you speak before I am gone? will you prove already too late?


Bob Dylan has long been fascinated by the concept of the multiplicity of the self, evident in everything from his fondness for Arthur Rimbaud's phrase "Je est un autre" ("I is another"), which he said caused bells to go off when he first read it in the 1960s, to the lyrics of his Rastafari-influenced 1983 song "I and I". In an interview to promote Time Out of Mind in 1997, Dylan said, "I change during the course of a day. I wake and I'm one person, and when I go to sleep I know for certain I'm somebody else. I don't know who I am most of the time. It doesn't even matter to me".

A paraphrase of this last quote is spoken by Richard Gere's Billy the Kid character via voice-over narration in Todd Haynes' unconventional 2007 biopic I'm Not There (which features the subtitle "Inspired by the music and many lives of Bob Dylan" and takes Dylan's constantly-changing persona explicitly as its subject). Dylan's chameleon-like nature had caused critics to use Walt Whitman's line "I contain multitudes" in relation to him long before he ever wrote a song by that title. Dylan himself quoted the line in an interview for the 2019 documentary Rolling Thunder Revue: A Bob Dylan Story by Martin Scorsese.

Arthur Rimbaud
Lettre à Georges Izambard

Charleville, [13] mai 1871

      Cher Monsieur!

Vous revoilà professeur. On se doit à la Société, m'avez-vous dit; vous faites partie des corps enseignants: vous roulez dans la bonne ornière. – Moi aussi, je suis le principe: je me fais cyniquement entretenir; je déterre d'anciens imbéciles de collège: tout ce que je puis inventer de bête, de sale, de mauvais, en action et en paroles, je le leur livre: on me paie en bocks et en filles. – Stat mater dolorosa, dum pendet filius. – Je me dois à la Société, c'est juste, – et j'ai raison. – Vous aussi, vous avez raison, pour aujourd'hui. Au fond, vous ne voyez en votre principe que poésie subjective: votre obstination à regagner le râtelier universitaire, – pardon! – le prouve. Mais vous finirez toujours comme un satisfait qui n'a rien fait, n'ayant rien voulu faire. Sans compter que votre poésie subjective sera toujours horriblement fadasse. Un jour, j'espère, – bien d'autres espèrent la même chose, – je verrai dans votre principe la poésie objective, – je la verrai plus sincèrement que vous ne le feriez! – Je serai un travailleur: c'est l'idée qui me retient quand les colères folles me poussent vers la bataille de Paris où tant de travailleurs meurent pourtant encore tandis que je vous écris! Travailler maintenant, jamais jamais; je suis en grève.

[989] Maintenant, je m'encrapule le plus possible. Pourquoi? Je veux être poète, et je travaille à me rendre voyant: vous ne comprendrez pas du tout, et je ne saurais presque vous expliquer. Il s'agit d'arriver à l'inconnu par le dérèglement de tous les sens. Les souffrances sont énormes, mais il faut être fort, être né poète, et je me suis reconnu poète. Ce n'est pas du tout ma faute. C'est faux de dire: Je pense. On devrait dire: On me pense. – Pardon du jeu de mots.

Je est un autre. Tant pis pour le bois qui se trouve violon, et nargue aux inconscients qui ergotent sur ce qu'ils ignorent tout à fait!

Vous n'êtes pas enseignant pour moi. Je vous donne ceci: est-ce de la satire, comme vous diriez? Est-ce de la poésie? C'est de la fantaisie, toujours. – Mais, je vous en supplie, ne soulignez ni du crayon, ni trop de la pensée:

                              LE CŒUR SUPPLICIÉ

Mon triste cœur bave à la poupe...
Mon cœur est plein de caporal!
Ils y lancent des jets de soupe,
Mon triste cœur bave à la poupe...
Sous les quolibets de la troupe
Qui lance un rire général,
Mon triste cœur bave à la poupe,
Mon cœur est plein de caporal!

Ithyphalliques et pioupiesques
Leurs insultes l'ont dépravé;
A la vesprée, ils font des fresques
Ithyphalliques et pioupiesques;
O flots abracadabrantesques,
[990] Prenez mon cœur, qu'il soit sauvé:
Ithyphalliques et pioupiesques
Leurs insultes l'ont dépravé!

Quand ils auront tari leurs chiques,
Comment agir, ô cœur volé?
Ce seront des refrains bachiques
Quand ils auront tari leurs chiques!
J'aurai des sursauts stomachiques
Si mon cœur triste est ravalé!
Quand ils auront tari leurs chiques,
Comment agir, ô cœur volé?
Ça ne veut pas rien dire. 

– RÉPONDEZ-MOI: chez M. Deverrière, pour A. R.

Bonjour de cœur,

                                                ARTH. RIMBAUD.

Georges Izambard: Arthur Rimbaud pendant la Commune. Une lettre inédite de lui – le voyant.
In: Revue européenne. 1928, Heft 10, Oktober, S. 985-1015. [PDF]

Hier der Brief (13. Mai 1871): S. 988-990.

No comments: